Znak firmowy posiada większość firm, nawet te jednoosobowe przygotowują logo lub logotyp, wydaje się, że bez tego firma funkcjonować nie może. Poniekąd takie podejście jest prawdą, znak firmowy jest znakiem rozpoznawczym w biznesie. Znakiem, po którym rozpoznawane są firmy, marki, produkty.
Znak firmowy, w przypadku uznanych na rynku marek, jest też znakiem – gwarantem jakości a z punktu widzenia klienta również symbolem pewnego statusu.
Doskonałym przykładem są tu znaki firmowe producentów (marek) na ubraniach, obuwiu czy wszelkiego rodzaju użytkowych gadżetach.
Znak firmowy: logo czy logotyp?
Znak firmowy opracowywany jest zazwyczaj jako pierwszy z elementów identyfikacji wizualnej. Na tym etapie należy podjąć decyzję o wyglądzie znaku: wybrać logo lub logotyp.
Logotypy to wariacje graficzne oparte o nazwę firmy, logo to po prostu konkretny symbol. I logo i logotyp mogą być jednocześnie wyróżnikiem marki i firmy, co więcej wcale nie ma ograniczenia co do ilości znaków firmowych, jakimi można dysponować, aczkolwiek im mniej tym lepiej. Przynajmniej identyfikacja firmy powinna odbywać się na podstawie jednego znaku firmowego stosowanego na wizytówkach, papierze firmowym, czy jako sygnatury reklam. Doskonałym tego przykładem będzie reklama na pojazdach sygnowana znakiem firmy, której dotyczy.
Znak firmowy: im prościej tym lepiej
Identyfikacja poprzez znak firmowy odbywa się w czasie ułamków sekundy. Znak firmowy powinien być prosty, jednoznaczny, widoczny. Identyfikacja wizualna firmy, identyfikacja zewnętrzna, odbywa się najczęściej poprzez znaki firmowe. Po tym poznajemy producentów i ich marki – znak firmowy, który nie będzie swoistym wyróżnikiem, w reklamie i marketingu nie ma racji bytu.