Zabawki dla dzieci od wielu wielu lat spełniają również funkcje edukacyjne. Jeśli za edukację uznamy stymulację do rozwoju i wzbudzanie zainteresowania otaczającym światem, można powiedzieć, że pierwsze zabawki powstały głównie w celach edukacji: nauka chwytania, trzymania, rozróżniania i dopasowywania kształtów odbywać się może na bardzo prymitywnych zabawkach, tj. właściwie takich, które dziś uznalibyśmy za prymitywne.
W początkowym etapie rozwoju każdego dziecka ważne jest skierowanie jego uwagi na świat. Zabawki dla dzieci skierowane do najmłodszych skupiają się na rozwoju ogólnym i nie są w jakiś szczególny sposób ukierunkowane. Na tym początkowym etapie trudno więc nawet mówić o podziale zabawek na zabawki dla chłopców czy dziewcząt. Są to zabawki dla maluchów – po prostu.
Dziś bardzo popularnym rodzajem tego typu zabawek są tzw. maty edukacyjne, zawieszane nad łóżeczkiem czy kojcem dziecka mają za zadanie pobudzenie jego motoryki i przede wszystkim zaangażowanie zmysłów. Zainteresowanie to podstawa dalszego rozwoju.