Pierwsze komputery, wytwarzane w ubiegłym wieku, zajmowały kilkanaście metrów kwadratowych miejsca i potrzebowały ogromnej mocy prądu do swojej pracy. Później wymyślono komputery osobiste, składające się z ekranu, klawiatury i stacji roboczej, w której umieszczono podzespoły tych komputerów. Lecz w dalszym ciągu konieczność włączenia do sieci elektrycznej, i dalej duże wymiary nie pozwalały na zbyt dużą przenośność sprzętu. Dopiero pojawienie się kilku elementów sprawiło, że można było zmontować pierwsze przenośne komputery. Laptop nie mógł być przyłączony do normalnego ekranu, ponieważ straciłby wówczas swoją mobilność. Rozwiązaniem tego zostało zaprojektowanie monitorów LCD, które nie dość że były płaskie, to potrzebowały niewiele energii. Posiadając płaski ekran, wydajny akumulator i dobrze wykonane, oszczędzające energię podzespoły można było złożyć to w jedno pudełko, dorzucić klawiaturę do pisania i można było ruszać w trasę. Początkowo notebooki były jednak spore i ciężkie, ich baterie nie pozwalały na zbyt długi czas pracy, ale miały najważniejszą cechę. Można je było wziąść ze sobą w każde miejsce. Klienci bardzo szybko zauważyli zalety nowego rozwiązania. Barierą jeszcze niewiele lat temu była koszty zakupu, gdyż notebooki, laptopy były dużo droższe niż stacjonarne komputery. Lecz ostatnie lata to bardzo dynamiczny postęp w dziedzinie komputerów. Bardzo ograniczone zostały koszty montażu części laptopów, takich jak matryce, kości pamięci czy jednostki centralne. Dlatego teraz laptopy doganiają kosztami zakupu swoich tradycyjnych odpowiedników. Mają podobną wydajność, zawierają wszystkie najnowsze technologie i w żaden sposób nie ustępują stacjonarnym zestawom komputerowym. Postępująca miniaturyzacja dała szansę na pojawienie się kolejnych mobilnych sprzętów, takich jak palmtopy. Można je uznać za mniejszych braci laptopów, są wyposażone w nieduży monitor, małą klawiaturę, system operacyjny i coraz więcej aplikacji. Wiele z nich zawiera GPS. Są malutkie i wygodniejsze w przenoszeniu, dzięki czemu zdobyły popularność zwłaszcza wśród ludzi mobilnych, sporo podróżujących.