Problem związany z wykonywaniem szkoleń bhp ( bezpieczeństwa i higieny pracy) rozwiazuje w 100% służbą bhp – firma zewnętrzna, której zakład pracy zlecił i powierzył kompleksowy nadzór i obsługę pod kątem stosowanie przepisów i ustawy BHP.
Firmy takie działają w produkcyjnych i usługowych zakładach pracy, w jednostkach macierzystych nad w/w zakładami pracy oraz w ministerstwach – resortach i urzędach centralnych, którym podlegają lub przez które są nadzorowane produkcyjne albo usługowe zakłady pracy
Zadaniem narzuconym według przepisów firmom zewnętrznym (służbie bhp) jest zapoczątkowanie, zorganizowanie oraz przeprowadzenie wszystkich zadań, mających zapobiegać zagrożeniom życia i zdrowia pracowników oraz poprawę warunków pracy.
W dużych zakładach pracy produkcyjnych (linie produkcyjne – zatrudniające kilkaset osób) lub w firmach usługowo-handlowych lub marketingowych stworzone zostały specjalne działy organizacyjne lub stanowiska pracy do zajmowanie się wyłącznie sprawami bhp i ppoż, podlegające bezpośrednio dyrektorowi zakładu lub prezesowi albo kierownikowi zakładu pracy lub jego zastępcy.
W mniejszych firmach, w których nie zachodzi konieczność stworzenia działu bhp i ppoż albo odpowiedniego stanowiska pracy dla osoby, która by się tym zajmowała (sprawy wyłącznie bhp i ppoż), dyrektor tego zakładu wyznacza jednego pracownika, który prowadzi prace z zakresu bhp (kilka godzin dziennie ) obok innych swoich obowiązków ( tzw. behapowiec).
Służba bhp w zakładzie pracy jest obowiązana wydawać kierownikom poszczególnych komórek organizacyjnych zalecenia usunięcia stwierdzonych uchybień, jeżeli leży to w kompetencji tych kierowników. Służba bhp ma również prawo wydania polecenia natychmiastowego wstrzymania robót w razie bezpośredniego zagrożenia życia lub zdrowia ludzkiego. O wydaniu takiego polecenia zawiadamia niezwłocznie kierownika zakładu pracy. Oprócz tego ma ona prawo występowania do kierownika zakładu pracy z wnioskami o pociągnięcie do odpowiedzialności służbowej winnych uchybień w zakresie przestrzegania zasad lub przepisów bhp.
Do zakresu działania służby bezpieczeństwa i higieny pracy w produkcyjnych i usługowych zakładach pracy należy w szczególności:
– dokonywanie analizy stanu bhp w zakładzie, badanie przyczyn wypadków przy pracy oraz sporządzanie sprawozdań z wypadków przy pracy i chorób zawodowych,
– udział w ustalaniu okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy,
– opracowywanie wniosków zmierzających do zapobiegania wypadkom oraz inicjowanie wszelkich poczynań mających na celu usunięcie istniejących zagrożeń,
– kontrolowanie stanu bhp i ppoż w zakładzie oraz czuwanie nad przestrzeganiem przez wszystkich pracowników zasad i przepisów bhp i ppoż,
– udział w opracowaniu i kontrola realizacji planów poprawy warunków bhp,
– współdziałanie w organizowaniu wstępnych, okresowych i kontrolnych badań lekarskich pracowników,
– organizowanie badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia, a także sprawności urządzeń produkcyjnych.
– zgłaszanie i udział w opracowywaniu wniosków dotyczących uwzględnienia wymagań bhp przy opracowywaniu przez zakład pracy zamierzeń inwestycyjnych oraz udział w odbiorach technicznych nowo budowanych lub przebudowywanych urządzeń produkcyjnych,
– współpraca przy organizowaniu szkolenia pracowników w zakresie bhp i ppoż,
– kontrola właściwego zaopatrzenia pracowników w odzież ochronną, roboczą i sprzęt ochrony jednostkowej,
– zapewnienie, przy współpracy z lekarzem zakładowym, bezpiecznej i higienicznej pracy przy wprowadzaniu do produkcji nowych materiałów lub procesów technologicznych szkodliwych dla zdrowia pracowników.
Należy wspomnieć tutaj, że odpowiedzialność karna za ogólny stan warunków pracy spoczywa na dyrektorze lub kierowniku zakładu pracy, a nie jak każdy pracodawca myśli na służbie bhp.