Podzespoły elektroniczne

przez | 20/04/2009

Początek XX wieku to intensywny rozwój motoryzacji. Pierwsze samochody najpierw parowe, później spalinowe, proste konstrukcje oraz sposób w jaki je uruchamiano dawno odeszły do lamusa. Korba jako nieodłączny element bagażnika dziś spotykana jest tylko i wyłącznie na starych fotografiach. Dzisiaj serce samochodu to już nie tylko silnik, ale to także liczne podzespoły elektroniczne, kable i opaski kablowe porządkujące snopy różnokolorowych wiązek odpowiedzialnych nie tylko za samą pracę silnika, ale także za nasz komfort jazdy. System stereo, klimatyzacja, elektryczna regulacja foteli, liczne kontrolki, to wszystko wymaga wielu metrów kabli łączących wszystko w jedną sprawnie działającą całość. Kable w naszych samochodach, oprócz różnych kolorów ułatwiających zarówno ich układanie i łączenie, układane są w snopy, które łączą opaski kablowe. Takie rozwiązanie wydatnie zmniejsza czas potrzebny na zlokalizowanie usterki. W zależności od tego czy uszkodzeniu ulegnie klimatyzacja, czy sterowanie szybami, odpowiedni snop wiązek ułożony jest w zależności od funkcji jaką w niej dane kable pełnią. Opaski kablowe również porządkują samą pracę montażową. Snopy kabli o wiele łatwiej jest ułożyć w zagłębieniach karoserii podczas ostatnich prac wykończeniowych. Gdyby nie podzespoły elektroniczne, to zapewne montaż samochodu byłby o wiele łatwiejszy i nie wymagał fachowców z zakresu mechaniki i elektroniki, ale bardzo ucierpiałby na tym nasz komfort jazdy. O ile jeszcze jesteśmy w stanie sobie wyobrazić ręcznie ustawiane foteli i opuszczane szyby, o tyle z trudem możemy sobie wyobrazić chociażby brak najprostszej wentylacji czy też systemu stereo podczas jazdy. A już do tak prostych urządzeń potrzebne są w naszym samochodzie podzespoły elektroniczne, kable i opaski kablowe. Do tego wszystkiego przecież obowiązkowym wyposażeniem każdego współczesnego auta są wycieraczki, światła mijania, długie, postojowe, przeciwmgielne, migacze, spryskiwacze szyb i wiele innych, których istnienia często nie podejrzewamy, a którymi sterują wyspecjalizowane podzespoły elektroniczne. Współczesny samochód z jego protoplastą sprzed ponad wieku ciągle łączą koła i silnik. Jednak cała reszta to dość znaczne różnice. Kosztem większej komplikacji dzisiejszych aut jest także podniesione bezpieczeństwo i komfort jazdy. Jeżeli kosztem bezpieczeństwa i komfortu są dziesiątki metrów kabli, bardziej skomplikowany montaż i naprawa, to jestem w stanie bez mrugnięcia okiem zapłacić taką cenę.